Wielkie cięcie połączeń Ryanair w Europie. Polska sporo zyska

W Europie rośnie niepokój związany z możliwością ograniczenia liczby połączeń lotniczych oferowanych przez Ryanair, które mogą solidnie uderzyć w branże turystyczne kilku krajów Starego Kontynentu. To odpowiedź przewoźnika na nakładanie kolejnych podatków lotniczych. Tymczasem w Polsce panuje spory optymizm. Nie tylko irlandzka linia lotnicza uruchomi 23 nowe kierunki, ale nasz kraj zalazł się również na trzecim miejscu wśród najszybciej rozwijających się rynków lotniczych państw Europy Wschodniej, należących do UE.

Ryanair od kilku miesięcy intensywnie pracuje nad likwidacją niektórych tras lotniczych w Europie w odpowiedzi m.in. na decyzje rządów dotyczące podwyżek podatków i opłat lotniczych - podała Polska Agencja Prasowa, powołując się na zagraniczne media.  

Cięciami irlandzki przewoźnik zagroził m.in. Francji. W Niemczech chce ograniczyć ofertę lotów o kolejne 12 proc., a od końca marca zamknięte mają zostać wszystkie trasy do i z Aalborga, miasta w północnej Danii. Jak podał brytyjski dziennik "Independent", cięcia planowane są także m.in. we Włoszech

Reklama

Ryanair tnie połączenia. Kraje UE boją się o kondycję turystyki

Na celowniku Ryanaira znalazła się także Hiszpania. Media w tym kraju nie ukrywają obaw o osłabienie gospodarki - zwłaszcza branży turystycznej. "Już wiemy, że (Ryanair - red.) opuszcza Jerez i Valladolid. Ograniczy też drastycznie swoje działania w Vigo. Mniej lotów zaoferuje także w Santiago de Compostela, Saragossie, Santanderze i na lotnisku w Asturii" - wymienia hiszpański "Movilidad". 

Jak podaje "Cinco Dias", liczba dostępnych miejsc pokładowych miała zostać pierwotnie zredukowana w przypadku hiszpańskich połączeń o 800 tys. Najwięcej w Saragossie (o 18,5 proc.) oraz Santiago de Compostela (-11,4 proc.). Ostatecznie jednak - jak podaje gazeta - Ryanair ograniczył planowaną redukcję miejsc na sezon letni do 643 tys. miejsc pokładowych.

Portugalia obawia się spadku ruchu turystycznego

W Portugalii obawiają się ograniczeń w siatce połączeń do Hiszpanii i spadku ruchu turystycznego w regionie. Mediów nie uspokaja nawet fakt, że planowane są nowe połączenia m.in. pomiędzy Porto a Rzymem

Również dyrektor ds. komunikacji spółki Ryanair w Portugalii Elena Cabrera - cytowana przez portugalski portal "Kiosque da Aviacao" - stwierdziła, że nie należy spodziewać się nowych połączeń do niezwykle popularnej w ostatnich latach Lizbony. "Pomimo braku wzrostu w Lizbonie, spowodowanego sztucznymi ograniczeniami przepustowości, Ryanair pozostaje zaangażowany w regionalną Portugalię, w tym w Porto, z 12 samolotami i ponad 4600 miejscami pracy" - powiedziała Cabrera. 

Ryanair w Polsce uruchomi 23 nowe trasy

Tymczasem w Polsce Ryanair w sezonie letnim uruchomi 23 nowe trasy. Nowe kierunki to Warszawa-Piza, Wrocław-Lamezia, Kraków-Castellon. Łącznie irlandzki przewoźnik ma obsługiwać ponad 300 tras i zamierza przewieźć ponad 18 mln pasażerów z i do naszego kraju. 

Jak podała PAP, Ryanair ograniczył trasy jedynie w Warszawie-Modlinie, gdzie latem 2025 r. ruch spadnie o 50 proc. względem 2024, czyli o milion miejsc. Siatka połączeń zmniejszy się o 11 tras, częstotliwość lotów na 28 trasach spadnie, a liczba samolotów bazujących w Modlinie zmniejszy się z pięciu do czterech. 

Polska trzecim najlepiej rozwijającym się rynkiem lotniczym w Europie Wschodniej

Dobre wieści dla polskiego lotnictwa nadeszły z Europejskiej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe). Z ich danych wynika, że w 2024 r. Polska znalazła się na trzecim miejscu wśród najlepiej rozwijających się rynków lotniczych państw Europy Wschodniej, należących do UE.

Adam Sanocki z zarządu Polskich Portów Lotniczych (PPL) poinformował na środowej konferencji, że europejskie lotniska obsłużyły w 2024 r. o 7,4 proc. więcej pasażerów niż w 2023 r. W porównaniu z przedpandemicznym 2019 r. wzrost wyniósł 1,8 proc.

Najlepiej rozwijające się rynki lotnicze w 2024 r. w UE względem 2023 r., jeśli chodzi o Wschodnią Europę, to Węgry i Czechy (+18,9 proc.), Estonia (+18 proc.), a także Polska, gdzie odnotowano 15,6 proc. wzrost

Jeśli chodzi o polskie lotniska, w czołówce popandemicznej odbudowy ruchu - według ACI Europe - znalazły się: 

  • Kraków-Balice (+31,7 proc. względem 2019 r.); 
  • Wrocław (+27,6 proc. wobec 2019 r.); 
  • Warszawa, gdzie odnotowano 13 proc. w porównaniu do 2019 r. 
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Ryanair | lotniska w Polsce | branża turystyczna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »