Pokolenie Z martwi się o pracę. "Taka sytuacja może wydawać się paradoksalna"
Najmłodsi pracownicy coraz bardziej niepokoją się o swoją sytuację zawodową i wpływu sztucznej inteligencji - tak wynika z badania "Pokolenie Z a AI na rynku pracy". Jednocześnie to właśnie osoby z pokolenia Z mają największą wiedzę na temat narzędzi opartych na AI - podkreślają autorzy raportu.
Jak wynika z opublikowanego we wtorek (18 marca) badania wykonanego na zlecenie Pracuj.pl, niemal jedna trzecia ankietowanych (32 proc.) deklarowała obawy związane ze sztuczną inteligencją i jej wpływem na obecne miejsca pracy.
Najwięcej obaw pojawia się wśród najmłodszych pracowników. Aż 38 proc. osób w wieku 18-24 lat odczuwa zagrożenie wynikające z wpływu AI na ich sytuację zawodową. Autorzy publikacji zauważyli, że "może się to wydawać paradoksalne", ponieważ to właśnie ta grupa badanych najczęściej deklarowała, że miała okazję korzystać z takich rozwiązań i posiada na ich temat największą wiedzę - 37 proc. przedstawicieli pokolenia Z przyznało, że zdarzyło im się używać sztucznej inteligencji podczas wykonywania obowiązków zawodowych. W grupie wiekowej 25-34 lata odsetek ten spadł do 32 proc., wśród osób w wieku 45-54 lata wynosił 22 proc., a w najstarszej aktywnej zawodowo grupie badanych (55-65 lat) zmalał do 15 proc.
Jak podali autorzy badania, pokolenie Z (osoby urodzone po 1995 r.), deklarowało również największą wiedzę na temat narzędzi opartych na AI - 39 proc. stwierdziło, że wie, czym jest promptowanie narzędzi sztucznej inteligencji (umiejętność zadawania pytań i tworzenia poleceń dla AI w taki sposób, aby otrzymać odpowiedzi jak najbardziej zbliżone do naszych oczekiwań). "To duża różnica w porównaniu do ogółu badanych, wśród których taką wiedzę posiada 27 proc. osób" - zauważyli autorzy.
Czytaj także: Firmy skarżą się na pokolenie Z. Jedną rzecz szefowie wytykają im najczęściej
Ponadto 29 proc. najmłodszych respondentów wskazało, że dobrze orientuje się w promptowaniu i trenowaniu sztucznej inteligencji tak, aby jak najlepiej wspierała ich codzienną pracę. W pozostałych grupach wiekowych odsetek ten był niższy - 22 proc. wśród osób w wieku 25-34 lata, 21 proc. w grupie 35-44 lata, 17 proc. wśród badanych w wieku 45-54 lata i 13 proc. w wieku 55+.
Ze stwierdzeniem, że nowoczesne narzędzia, takie jak ChatGPT, mogą pomóc w przygotowaniu profesjonalnego CV, zgadza się 52 proc. przedstawicieli pokolenia Z. Wśród wszystkich badanych ten odsetek wyniósł 45 proc. Młodzi częściej niż inni wskazywali, że dzięki sztucznej inteligencji można szybciej dopasować CV do konkretnych ofert pracy - sądziło tak 50 proc. najmłodszych respondentów wobec 44 proc. ogółu badanych.
Czytaj także: Pokolenie Z jest roszczeniowe i leniwe? Twarde dane pokazują coś zupełnie innego
Respondenci zostali również zapytani o to, czy skorzystaliby z AI do dopracowania swoich dokumentów aplikacyjnych. 47 proc. osób w wieku 18-24 lat przyznało, że to nieuczciwe. Tak samo uważało 40 proc. badanych w wieku 25-44 lat. "30 proc. najmłodszych badanych deklaruje, że skorzystałoby ze sztucznej inteligencji przy tworzeniu nowego CV. W dwóch starszych grupach (25-34 oraz 35-44 lata) odsetek ten jest wyższy i wynosi odpowiednio 37 proc. i 33 proc." - poinformowano.
Badanie "Pokolenie Z a AI na rynku pracy" zostało przeprowadzone w grudniu 2024 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków mających od 18 do 65 lat.