Dino ujawniło wyniki finansowe, analitycy zaskoczeni. Polska sieć w jednym przegoniła Biedronkę

Dino, popularna sieć sklepów, które znajdziemy przede wszystkim na prowincji i w mniejszych oraz średnich polskich miejscowościach, ujawniła wyniki finansowe za I kwartał 2023 roku. Polska sieciówka nie daje za wygraną i nieustannie goni Biedronkę, która znajduje się na miejscu pierwszym wśród sieci sprzedaży opierających się o format wielkopowierzchniowych sklepów. Niemiecki Lidl, inny wielki konkurent Dino, już został przez polską sieciówkę wyprzedzony pod jednym względem.

Biedronka ostatnio ujawniła wyniki finansowe dotyczące I kwartału 2023 roku. Jak wynikało z danych, w ciągu trzech pierwszych miesięcy roku Polacy w kasach sieci zostawili aż 22 mld zł, co przełożyło się na wzrost o 28,3 proc. w skali roku, a zysk operacyjny przed odliczeniem odsetek od oprocentowanych zobowiązań, podatków oraz amortyzacji (EBITDA) osiągnął pułap 390 mln euro (niemal 1,8 mld zł), rosnąc tym samym o 22,7 proc. rok do roku.

Reklama

Teraz swoje dane dotyczące finansów za pierwsze trzy miesiące roku ujawniło Dino. Jak pokazują liczby, polska sieciówka nie ustaje w wyścigu o laur pierwszeństwa na polskim rynku. Wyniki finansowe sieci, która w kwietniu 2017 roku zadebiutowała z akcjami na Giełdzie Papierów Wartościowych, mówią same za siebie.

Dino ujawniło wyniki finansowe za I kwartał 2023 roku. Co na to Biedronka?

Sieć Dino pochwaliła się wynikami finansowymi za trzy pierwsze miesiące 2023 roku. Jak wynika z danych, do końca marca 2023 sieć Dino zdążyła otworzyć 54 nowe sklepy. W porównaniu do Biedronki, która w pierwszym kwartale 2023 roku otworzyła 17 nowych sklepów, to spory wzrost i ponad trzykrotne przebicie liczby nowych placówek. Jednak tegoroczny wynik Dino jest niższy od tego z początku 2022 roku, gdy powstało 66 nowych marketów sieci.

Zgodnie z ujawnionymi przez Dino wynikami finansowymi wzrost sprzedaży uplasował się na poziomie 27,2 proc. rok do roku, podczas gdy w w tym samym okresie 2022 roku było to 20,4 proc. wzrostu. EBIT, czyli zysk operacyjny, co oznacza taki, który osiągany jest przed odliczeniem podatków i odsetek, wyniósł w I kwartale 2023 roku 375,7 mln zł względem 262,9 mln zł przed rokiem. Tegoroczny wskaźnik przebił oczekiwania analityków aż o 7 proc., ponieważ ci zakładali EBIT na poziomie 351 mln zł.

Wynik EBITDA Dino wyniósł w pierwszym kwartale tego roku 458,2 mln zł, co oznacza wyraźną zmianę względem ostatniego kwartału 2022 roku, gdy Dino zanotowało 518,5 mln zł. Same przychody grupy Dino w raportowanym okresie wzrosły o 43,8 proc. i wyniosły natomiast 5,544 mld zł (analitycy prognozowali "zaledwie" 5,432 mld zł), a zysk netto 270,7 mln zł, co oznacza wzrost o 41,4 proc. do początku roku 2022. Taki zysk netto dalece przebił oczekiwania - w I kwartale 2022 roku Dino osiągnęło 191,4 mln zysku - spodziewano się 256,3 mln zł. Oznacza to, że realna wartość mocno przebiła prognozy.

Dino wzrost liczby sklepów w 2023 zapowiedziało na kilkanaście procent, ale już przebiło Lidla

Takie dane mogą być efektem wprowadzonej zmiany podejścia do inwestycji. O tej była mowa już w marcu tego roku, gdy Dino pokazywało wyniki finansowe za ostatni kwartał 2022 roku i podsumowywało całe 12 miesięcy. Wówczas sieć w liście do akcjonariuszy wskazywała na ostrożniejsze podejście do nowych inwestycji, co ma być widoczne w niskim wzroście liczby sklepów.

Z końcem marca 2023 sieć Dino liczyła 2210 sklepów w całym kraju, względem 1880 placówek w analogicznym okresie rok wcześniej. Tym samym Dino już przebiło w liczebności sklepy Lidla. Niemiecka sieciówka liczy ponad 800 placówek pod szyldem Lidl w całej Polsce.

Ile warte jest Dino? Wartość rynkowa sieci jest gigantyczna, cena akcji to ponad 420 zł

Wartość rynkowa sieci Dino wynosi obecnie około 41,5 mld zł, podczas gdy cena akcji Dino wynosi 424,40 zł. Polska sieciówka, której sklepy znajdziemy przede wszystkim na prowincji, w małych i średnich miastach oraz na obrzeżach dużych aglomeracji miejskich, zatrudnia ponad 37,3 tys. ludzi. Założycielem Dino jest Tomasz Biernacki, który jest w posiadaniu 51 proc. akcji grupy Dino i pozostaje jednym z najbogatszych Polaków, który jednak jest również także jednym z najbardziej tajemniczych biznesmenów na polskim podwórku.

Przemysław Terlecki

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Biedronka | Lidl | Dino | wyniki finansowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »