Wielkie zmiany w Poczcie Polskiej. Koniec z "bazarkiem", znamy szczegóły
Poczta Polska planuje rewolucję w tym, jak wyglądają placówki w danych miastach. Kluczowe ruchy i modyfikacje zajdą już w I kwartale 2025 r., a do końca roku kalendarzowego nowy format działania placówek pocztowych ma objąć aż 2000 lokalizacji. "Koniec z tzw. »bazarkiem«" - zapowiedział Piotr Szajczyk, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży. Jedną z nowości ma być frontman. Jak dokładnie wyglądać ma zmiana i na czym skupi się teraz oferta Poczty Polskiej? Wyjaśniamy.
Poczta Polska w ostatnim czasie pojawia się w przestrzeni publicznej głównie ze względu na zapowiadane przez pracowników strajki, ale także planowane zwolnienia. Władze spółki Skarbu Państwa układają jednak plan zmian, który petenci zobaczą gołym okiem. Mowa o tym, jak wyglądają placówki pocztowe w poszczególnych miastach. Wiele ma się zmienić i można mówić wręcz o małej rewolucji w dotychczasowych zasadach.
Poczta Polska wkracza w 2025 r. z wielkimi planami na horyzoncie. Piotr Szajczyk, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży, w rozmowie z portalem dlahandlu.pl ujawnił, że już niedługo Polacy będą zaskoczeni zmianami, jakie zajdą w placówkach. Wyszydzana często szeroka oferta sprzedażowa pocztowców nieprzystająca do profilu działalności spółki ma stać się przeszłością.
"Naszym celem, po zakończeniu pilotażu w 30 placówkach Poczty Polskiej, jest wprowadzenie nowego standardu w 300 lokalizacjach w I kwartale 2025. Najlepsze doświadczenia będziemy implementować w całej sieci. Do końca 2025 roku nowy wygląd powinien objąć 2000 placówek" - Piotr Szajczyk, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży w rozmowie z portalem dlahandlu.pl.
Co to oznacza? Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz miał podjąć istotną decyzję. Wiceprezes ujawnił, że celem stało się skończenie z tzw. bazarkiem. Nie oznacza to jednak, że pocztowcy całkowicie zrezygnują ze sprzedaży artykułów i skupią się na kwestiach dostarczania listów i paczek.
Poczta Polska zrobiła gruntowy przegląd tego, jak wyglądają półki w poszczególnych placówkach. Piotr Szajczyk wyjaśnił, że selekcja asortymentu skupiała się na wybraniu produktów wyższej jakości, a także takich, które będą odpowiadać nie tylko na potrzeby, ale również zainteresowania klientów.
Co ciekawe, wiceprezes Poczty Polskiej wskazał, że oferta sprzedażowa placówek jest istotniejsza w przypadku mniejszych miast. Zróżnicowanie tam dostępnych produktów jest związane bezpośrednio z faktem, iż nie wszędzie mieszkańcy mają łatwy i szybki dostęp do galerii handlowych. Produkty dostosowywane są również pod względem geograficznym, a więc klient wchodzący do placówki Poczty Polskiej w Gdyni nie zobaczy tego samego asortymentu co osoba korzystająca z usług zakopiańskiej placówki.
Wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży wyjaśnił, że "dotychczasowe doświadczenia" doprowadziły do wniosków, iż spółka powinna postawić na: produkty pocztowe (koperty, kartki, kartony), artykuły piśmiennicze, prasę i książki, artykuły dla dzieci, przekąski i napoje, a także różnego rodzaju produkty impulsowe.
Wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży podkreślił w rozmowie z portalem dlahandlu.pl, że nie należy spodziewać się rewolucji, która wydrenuje kieszeń spółki. Władze stawiają na zmiany, na które je stać.
"Chcemy drobnymi zmianami poprawić komfort klientów w placówkach i ich estetyczne doznania. W placówkach według nowego układu, czyli tam, gdzie dostępna jest część handlowa, tworzone są specjalne strefy tematyczne dla różnych kategorii produktowych" - zapowiedział Piotr Szajczyk.
Każda ze stref w zmodyfikowanych placówkach będzie charakteryzować się nie tylko wyraźnym oznaczeniem, ale również układem, który ułatwi klientom poszukiwania wybranego artykułu. Jasne jest już również to, że zmieni się samo rozmieszczenie mebli i sposobu prezentacji asortymentu danych placówek pocztowych. W gronie wybranych rozwiązań pojawią się regały przyścienne czy specjalne wieże obrotowe dla upominków, a także dwustronne regały zwane gondolami.
Zaskoczeniem na pewno będzie nowa rola szykowana dla pracowników Poczty Polskiej. W części lokalizacji pojawić ma się frontman. Jak wyjaśnił wiceprezes spółki, będzie to osoba, "która będzie aktywnie wspierać klientów w procesie zakupowym, polecając produkty z oferty handlowej oraz pomagając w odnalezieniu pożądanych artykułów".
Cel wprowadzania zmian i modyfikowania dotychczasowego wyglądu placówek Poczty Polskiej to nie tylko chęć odświeżenia pomieszczeń i dostosowanie się do nowych trendów, ale przede wszystkim skupienie się na odświeżeniu samego wizerunku Poczty Polskiej i zwiększenie jej konkurencyjności na rynku usług pocztowych. Jak dodaje portal dlahandlu.pl, w połączeniu z chęcią zwiększenia konkurencyjności handlowej, Poczta Polska liczy na zwiększenie przychodów.
Agata Jaroszewska