Inwestycja kluczowa dla bezpieczeństwa Polski. Orlen odsłania karty

ORLEN Paliwa zakończył rozbudowę terminalu LPG w Szczecinie. Inwestycja za ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła przeładunki o 65 proc., umożliwiając obsługę 400 tys. ton gazu rocznie i wzmacniając bezpieczeństwo dostaw kluczowego surowca do Polski.

ORLEN Paliwa zakończyły rozbudowę Terminala Gazu Płynnego w Szczecinie

W czwartek, 12 czerwca, ORLEN Paliwa oficjalnie ogłosiły zakończenie rozbudowy Terminala Gazu Płynnego w Szczecinie. Inwestycja o wartości ponad 150 mln zł pozwoliła na podwojenie pojemności magazynowej oraz zwiększenie możliwości przeładunkowych o blisko 65 proc. Obecnie terminal jest w stanie obsłużyć do 400 tys. ton LPG rocznie. Jak przekazał naftowy gigant w specjalnym komunikacie na temat inwestycji, projekt w całości zrealizowało konsorcjum polskich firm, na czele z generalnym wykonawcą - spółką AGAT S.A. 

Rozbudowa terminalu to element strategii Orlen w zakresie wzmacniania aktywów logistycznych i zapewnienia bezpieczeństwa dostaw gazu płynnego do klientów oraz stacji paliw należących do koncernu. "Rozbudowa Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie to wzmocnienie pozycji rynkowej Orlenu (...). Taka konfiguracja poszerza możliwości dalszej dywersyfikacji źródeł pozyskiwania LPG i jest elementem realizacji strategicznego planu integracji i wzmacniania aktywów logistycznych, wspierającym między innymi bezpieczeństwo dostaw na stacje paliw Orlen, a co za tym idzie poprawiającym efektywności segmentu Consumers&Products" - wyjaśnił Marek Balawejder, Członek Zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej w Orlen.

Reklama

Kluczowa inwestycja Orlenu, dane nie kłamią

Obecnie ponad 35 proc. LPG dostarczanego do Polski trafia drogą morską. Rozbudowa szczecińskiego terminalu odpowiada na rosnące znaczenie tego kanału dostaw. Podczas rozbudowy obiektu zmodernizowano również infrastrukturę kolejową. Orlen wyjaśnia, że powstały trzy nowe tory bocznicy, stanowisko przeładunkowe cystern z wagą oraz nowa pompownia LPG. Prace rozpoczęły się w 2022 roku i trwały dwa lata. 

Dodatkowo w komunikacie prasowym podkreślone zostało, że jednym z kluczowych elementów inwestycji było zamontowanie dwóch 75-metrowych zbiorników LPG, wyprodukowanych w gdyńskiej stoczni. Każdy z nich ma pojemność 2100 m³ i waży 400 ton. Dzięki nim łączna pojemność magazynowa terminalu wzrosła do 8,7 tys. m³.

"Transport i montaż zbiorników były bez wątpienia największym wyzwaniem logistycznym projektu. Cieszę się, że prace zakończyły się zgodnie z harmonogramem, tym bardziej, że nowe możliwości magazynowania LPG nie tylko wzmocnią naszą konkurencyjność, ale także istotnie zwiększają potencjał importowy gazu płynnego, który pozwoli nam jeszcze lepiej odpowiedzieć na rosnące oczekiwania klientów" - komentuje Marcin Zawisza, Prezes Zarządu ORLEN Paliwa. 

Dzięki inwestycji Orlen zwiększy dostępność propanu zarówno do celów grzewczych, jak i produkcji autogazu. W 2024 roku LPG stosowane w transporcie odpowiadało za blisko 75 proc. całkowitej konsumpcji tego paliwa w Polsce. Reszta wykorzystywana była m.in. w sektorze komunalnym, przemyśle i rolnictwie. ORLEN Paliwa odpowiada za ponad 30 proc. krajowego rynku LPG. W komunikacie prasowym na temat inwestycji w Szczecinie podkreślono, że od 2022 roku spółka nie importuje gazu z Rosji. Obecnie większość oferowanego LPG pochodzi z własnej produkcji - w rafineriach w Polsce i na Litwie - oraz z importu z krajów Europy Zachodniej i Północnej.

Terminal Gazu Płynnego w Szczecinie - zakres działalności i możliwości operacyjne

Terminal Gazu Płynnego w Szczecinie, zarządzany przez ORLEN Paliwa, stanowi jeden z kluczowych punktów logistycznych w krajowym systemie obrotu LPG. Obiekt prowadzi działalność związaną z przyjmowaniem, magazynowaniem, komponowaniem oraz dystrybucją gazu płynnego.

Na stronie internetowej Orlenu można znaleźć informacje dotyczące szczegółów działania tej infrastruktury. Główne obszary działalności terminala to: 

  • przeładunek LPG z jednostek morskich do zbiorników lądowych, 
  • magazynowanie i techniczne składowanie gazu płynnego, 
  • komponowanie mieszanek LPG według specyfikacji rynkowych, 
  • dystrybucja gazu za pomocą cystern kolejowych i autocystern. 

Z kolei w sekcji "zakres operacji technologicznych" Orlen wymienia następujące zadania: 

  • przyjmowanie gazu:
    - rozładunek gazowców (transport morski),
    - rozładunek autocystern i cystern kolejowych (transport lądowy); 
  • wydawanie gazu:
    - załadunek cystern kolejowych i autocystern,
    - możliwość załadunku statków (transport morski); 
  • operacje wewnętrzne:
    - komponowanie mieszanek z jednorodnych frakcji węglowodorowych,
    - przesunięcia gazu pomiędzy zbiornikami w ramach procesów technologicznych. 

Po zakończeniu rozbudowy terminal dysponuje zwiększonymi zdolnościami operacyjnymi i większą elastycznością w zakresie obsługi różnych kierunków dostaw. Inwestycja wzmacnia pozycję ORLEN Paliwa na rynku LPG oraz poprawia bezpieczeństwo i niezawodność dostaw gazu płynnego do odbiorców w Polsce i za granicą.

Agata Jaroszewska

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Orlen | Szczecin | gaz płynny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »