Operator telewizji UPC musi oddać pieniądze. Sąd zdecydował
Klienci UPC dostaną zwrot pieniędzy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przekazał w specjalnym komunikacie, iż Sąd Najwyższy oddalił skargę spółki P4. Spór zaczął się w 2019 r., gdy UOKiK nałożył na operatora telewizji UPC karę opiewającą na niemal 33 miliony złotych. Klienci w przeciągu maksymalnie dwóch miesięcy powinni otrzymać należne środki.
UPC przegrało w sądzie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK opublikował komunikat dotyczący skargi wniesionej przez spółkę P4 wobec wydanej w 2019 r. decyzji. Jednym ze skutków takiego obrotu spraw będzie to, iż klienci operatora telewizyjnego spodziewać powinni się zwrotu pieniędzy.
W piątek 25 października UOKiK poinformował o oddaleniu skargi kasacyjnej spółki P4. Operator telewizji UPC nie zgadzał się z decyzją wydaną w 2019 r. Wówczas kontrolerzy stwierdzili, iż od 17 kwietnia 2016 r. od klientów niesłusznie pobierano opłaty. Dodatkowo jako niedozwolone uznano klauzule stosowane przez dostawcę telewizji.
W sierpniowej decyzji sprzed pięciu lat UOKiK zastrzegał również, że dochodziło do podwyższania abonamentów i jednostronnego wyłączania kanałów dostępnych w ofercie. W umowach UPC pojawiał się zapis wskazujący, że operator ma prawo zwiększać należność za abonament od 5 do 8 zł w ciągu roku.
Wśród nieprawidłowości wymienianych przez kontrolerów UOKiK pojawiały się również zarzuty dotyczące możliwości obciążenia kosztami wizyty technika w przypadku stwierdzenia przez UPC braku zasadności tego działania. Kara wynosząca niemal 33 miliony złotych to także efekt zbyt ogólnych przesłanek do wypowiedzenia klientowi umowy.
"Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną spółki P4 w sprawie decyzji wydanej przez Prezesa UOKiK wobec operatora telewizji kablowej UPC. Potwierdził tym samym, że spółka musi wykonać decyzję Prezesa UOKiK i poinformować swoich klientów o możliwości uzyskania rekompensaty w postaci zwrotu opłat za bezprawne podniesienie abonamentu. Zakwestionowane postanowienia w decyzji RBG-10/2019 dotyczyły między innymi możliwości jednostronnego podwyższania abonamentu za kablówkę, zmiany istotnych warunków w wykonywanych umowach czy warunków wypowiedzenia umowy przez spółkę" - czytamy w komunikacie opublikowanym przez UOKiK.
Urząd podkreślił, że po wyroku Sądu Apelacyjnego spółka P4 zapłaciła już ponad 28,6 mln kary za stosowanie 5 klauzul abuzywnych. Co to oznacza dla zwykłych klientów, którzy czekali na ostateczny finał sprawy?