Pokolenie Z nie da się kupić rabatem. Nowe podejście do młodych klientów

Na Impact25 w Poznaniu eksperci Mastercard podzielili się wnioskami na temat pokolenia Z - konsumentów, którzy już teraz zmieniają zasady rynkowej gry. To klienci, którzy nie uznają kompromisów, chcą mieć wszystko tu i teraz, a ich lojalność trzeba zdobywać w zupełnie nowy sposób.

Generacja Z na zakupach: bezkompromisowa, impulsywna i głodna doświadczeń. Jak zdobyć lojalność najmłodszych konsumentów? Podczas rozmowy przeprowadzonej przez Interię Biznes na konferencji Impact25 w Poznaniu, Agnieszka Śpionek, Dyrektorka w zespole Mastercard Advisors, oraz Marcin Klimkowicz, Vice President Customer Acquisition & Engagement w Mastercard, analizowali unikalne cechy najmłodszych konsumentówGeneracja Z - wychowana w cyfrowym świecie i oswojona z natychmiastowym dostępem do informacji i produktów - stawia przed rynkiem zupełnie nowe wyzwania.

Reklama

Konsument bez kompromisów

- To generacja bez kompromisów - podkreśla Agnieszka Śpionek. Jak tłumaczy, młodzi dorośli wchodzili w świat konsumpcji w otoczeniu większych możliwości i często przy wsparciu rodziców, którzy nie chcieli, aby ich dzieci czuły się gorsze od rówieśników. Aż 75 proc. rodziców deklaruje, że kupuje swoim dzieciom wszystko, o co proszą. Taki model wychowania kształtuje postawę: "należy mi się", co z kolei przekłada się na impulsywność zakupową i dążenie do posiadania coraz to nowych rzeczy, nierzadko kosztem jakości. 

- To także trend kupowania za wszelką cenę - nawet tanich produktów - po to, by mieć więcej i częściej wymieniać - dodaje Agnieszka Śpionek podczas rozmowy z Interią Biznes na Impact25. Jak wyjaśniła ekspertka to powód stojący za rosnącą popularnością tanich platform zakupowych z Chin, które pozwalają zaspokajać tę potrzebę szybkiej gratyfikacji. 

"Dopaminowa bieżnia" i emocje zamiast kuponów

Marcin Klimkowicz zauważa z kolei, że pokolenie Z nie czerpie radości z samego posiadania, tylko z samego proces zakupu, bowiem emocje z nim związane i szybka gratyfikacja napędzają ich zaangażowanie. - Wykuliśmy nawet takie określenie: "dopaminowa bieżnia". To właśnie pogoń za kolejnym zakupem, za emocjami z nim związanymi, daje im największą satysfakcję - wyjaśnia Klimkowicz. 

To podejście stawia pod znakiem zapytania skuteczność tradycyjnych programów lojalnościowych. Młody konsument nie chce już tylko zbierać punktów i wymieniać ich na rabaty - on szuka czegoś więcej. Chce doświadczać.

Nowa lojalność klienta: Emocje, personalizacja i przeżycia

Eksperci Mastercard zwracają uwagę na transformację, jaka dokonuje się w programach lojalnościowych. Zbieranie punktów przestaje wystarczać. Aby utrzymać uwagę pokolenia Z, marki muszą oferować emocje, pasję, wartości i autentyczność. "Programy lojalnościowe coraz częściej dostarczają przeżyć, budują zaangażowanie i wpisują się w styl życia młodych" - podkreśla Klimkowicz. 

Nowoczesne programy lojalnościowe to dziś: 

  • grywalizacja, która daje element zabawy i rywalizacji, 
  • personalizacja - młodzi chcą czuć, że komunikat i oferta są kierowane bezpośrednio do nich, 
  • szybka redempcja, czyli natychmiastowe korzyści, 
  • nagrody niematerialne - wejściówki na wydarzenia, dostęp do ekskluzywnych treści czy wyjątkowe doświadczenia liczą się bardziej niż zniżki czy produkty fizyczne. 

Autentyczność i spójność marki kluczem do zaufania

Zdobycie lojalności generacji Z to jednak coś więcej niż tylko dobrze zaprojektowany program. To także kwestia wizerunku marki. Agnieszka Śpionek zaznacza, że dla młodych liczy się autentyczność i spójność komunikacji. Marka musi mówić do nich konkretnym językiem, nie próbując przypodobać się wszystkim naraz. Przykładem może być Birkenstock - firma, której buty nie uchodzą za modne, ale są wygodne i konsekwentnie utrzymują swój wizerunek, przyciągając kolejne pokolenia klientów. 

- Zmienianie DNA marki tylko po to, by nadążyć za chwilowym trendem, może prowadzić do utraty autentyczności. A tej pokolenie Z nie wybacza - podsumowuje Śpionek. Całość rozmowy można obejrzeć w materiale wideo poniżej.

Rozmawiała Agata Jaroszewska

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: impact 25 | MasterCard | generacja Z | zakupy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »