Myto
Poniedziałek, 19 sierpnia 2024 (13:00)
Aktualizacja Poniedziałek, 19 sierpnia 2024 (13:32)
Opłatę myta ponoszą użytkownicy drogi, którzy chcą korzystać z określonych płatnych odcinków infrastruktury. W praktyce oznacza to, że każdy kierowca przejeżdżając przez bramki myta lub wjeżdżając na płatny odcinek autostrady musi uiścić należność, zazwyczaj poprzez system elektroniczny lub w tradycyjny sposób na bramkach. Systemy te są projektowane tak, aby były jak najbardziej wygodne dla użytkowników, oferując różne metody płatności, w tym gotówką, kartami płatniczymi, czy przez specjalne urządzenia elektroniczne zamontowane w pojeździe.
Myto - najważniejsze informacje
Skąd pochodzi nazwa "myto" i co to jest?
Termin "myto" pochodzi z języka staropolskiego, w którym oznaczał opłatę pobieraną za przywilej handlowania lub przejazdu przez określone terytorium. Słowo to związane jest z dawnymi praktykami ekonomicznymi, gdzie za przewożenie towarów przez granice różnych regionów pobierane były odpowiednie opłaty, co miało na celu regulację handlu i zabezpieczenie dochodów dla lokalnych władz.
Ile wynosi myto?
Wysokość myta zależy od wielu czynników, w tym od rodzaju pojazdu, długości pokonywanego odcinka płatnej drogi, jak również od kraju i specyficznych przepisów lokalnych. Na przykład, w niektórych krajach stawki myta dla ciężarówek są wyższe niż dla samochodów osobowych, aby odzwierciedlić większe zużycie infrastruktury przez te cięższe pojazdy. Dodatkowo niektóre systemy myta mogą oferować różne stawki w zależności od pory dnia lub sezonu, w ramach tzw. myta dynamicznego, które ma na celu zarządzanie natężeniem ruchu.
E-myto obowiązuje w wielu krajach Europy. Natkniemy się na ten system między innymi w Polsce, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Francji, Portugalii, Włoszech, Irlandii czy Wielkiej Brytanii.
W 2023 roku Niemcy znacząco podnieśli opłaty za przejazd. Spotkało się to z szerokimi komentarzami branży przewoźniczej. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule “Niemcy drastycznie podnieśli opłaty. Ucierpią polskie firmy.”
Kogo dotyczy e-Toll?
System e-TOLL, uruchomiony 1 października 2021 roku to nowoczesna technologia oparta na pozycjonowaniu satelitarnym, która zastąpiła poprzedni system viaTOLL. Jest to system elektronicznego poboru opłat, który umożliwia automatyczne naliczanie opłat za korzystanie z określonych odcinków autostrad, dróg ekspresowych i krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 3,5 a 12 ton:
- samochód osobowy z przyczepą,
- samochód dostawczy,
- samochód dostawczy z przyczepą,
- mikrobus z liczbą miejsc siedzących poniżej 9 z przyczepą,
- ciągnik siodłowy bez naczepy,
- ciągnik siodłowy z naczepą.
Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej lub powyżej 12ton:
- samochód ciężarowy,
- samochód ciężarowy z przyczepą z dyszlem,
- ciągnik siodłowy z naczepą.
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej:
- autokar/autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą),
- autokar/autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) z przyczepą.
Płatne i bezpłatne odcinki autostrad w Polsce
W Polsce system płatnych i bezpłatnych odcinków autostrad jest zróżnicowany i zależy od tego, czy dany odcinek jest zarządzany przez państwowe spółki czy prywatnych koncesjonariuszy.
Płatne odcinki autostrad:
Płatne odcinki autostrad są zazwyczaj zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy lub państwową spółkę Autostrada Wielkopolska. Opłaty za przejazd można uiszczać na bramkach myta lub za pomocą systemów elektronicznego poboru opłat (e-TOLL w Polsce). Płatne są głównie niektóre odcinki autostrad A1, A2 i A4.
- A1 - płatny odcinek między węzłem Rusocin a węzłem Nowa Wieś.
- A2 - płatny odcinek między węzłem Konin a węzłem Stryków oraz odcinek ze Świecka do Konina zarządzany przez koncesjonariusza.
- A4 - płatny odcinek między węzłem Wrocław Wschód a węzłem Sośnica, zarządzany przez Stalexport Autostrady.
Bezpłatne odcinki autostrad:
Większość odcinków zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest bezpłatna. Do najdłuższych bezpłatnych odcinków należą części autostrad A1, A2 oraz A4.
- A1 - odcinki północne i południowe, takie jak odcinek od granicy z Czechami do węzła Pyrzowice oraz od węzła Toruń Wschód do węzła Gdańsk Południe są bezpłatne.
- A2 - odcinek od granicy z Niemcami do węzła Świecko oraz odcinki wschodnie bliżej Warszawy są dostępne bez opłat.
- A4 - odcinek od granicy z Niemcami do Wrocławia i od Krakowa do granicy z Ukrainą jest bezpłatny.
System opłat drogowych w Polsce jest wciąż w fazie rozwoju i zarówno lista płatnych, jak i bezpłatnych odcinków autostrad może ulec zmianie, zwłaszcza w kontekście planów rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowej.
Temat Myto znajdziesz również w serwisie:
Myto - Wiadomości
-
Firmy transportowe mogą odzyskać część niemieckiego myta
Czwartek, 10 grudnia 2020 (05:00)Polskie firmy świadczące usługi transportowe mają możliwość ubiegania się o zwrot części opłat poniesionych za przejazd po drogach niemieckich. Możliwość taką daje wyrok Trybunału... -
Od lipca ważna zmiana dla kierowców
Sobota, 27 czerwca 2020 (05:00)Od 1 lipca 2020 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) przejmie od Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) pobór opłaty elektronicznej za przejazd pojazdem ciężkim... -
Od listopada nowy system poboru opłat na drogach?
Środa, 20 czerwca 2018 (06:00)Jak poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, trwają prace nad opracowaniem nowego systemu poboru opłat na drogach krajowych od samochodów, których masa przekracza 3,5 tony. -
Niemcy chcą zarobić na zagranicznych kierowcach. Jest ostry sprzeciw UE
Sobota, 8 kwietnia 2017 (05:58)- Niemiecki system opłat drogowych może naruszyć zasadę niedyskryminacji w Unii Europejskiej - uznali deputowani Parlamentu Europejskiego. Na temat projektowanego w Berlinie systemu... -
Drogi powinni utrzymywać kierowcy. Eksperci chcą zwiększenia ilości tras płatnych
Środa, 3 sierpnia 2016 (05:50)Jak powinien wyglądać pobór opłat drogowych? Pomóc w odpowiedzi na to pytanie stara się Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, które przedstawiło swoją kompleksową propozycję nowego,... -
Niemcy: KE walczy o sprawiedliwe myto
Wtorek, 16 czerwca 2015 (06:00)Szef KE Jean-Claude Juncker zapowiedział na początku czerwca, że kierowana przez niego instytucja wdroży przeciwko Niemcom postępowanie o naruszenie unijnego prawa przy wprowadzaniu myta... -
Będzie nowy system identyfikacji pojazdów
Wtorek, 30 września 2014 (06:00)Zastosowany w Polsce system manualnego poboru opłat za korzystanie z autostrad uważany jest za niewydolny. Zdaniem Krzysztofa Króla, doradcy Prezydenta RP, rozwiązaniem sytuacji jest... -
Do końca września zapadnie decyzja o systemie opłat za autostrady
Czwartek, 14 sierpnia 2014 (10:47)Do końca września zapadnie decyzja, jaki system opłat będzie obowiązywał na autostradach - zapowiedziała wczoraj wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska.